Ångloket


Det snabbaste sättet att ta sig fram på under industriella revolutionen var just ångloket.
Idag har vi lite modernare sätt att ta oss fram på, fortfarande med tåg ( men med en helt annan kvalite).

Det 1a ångrivna fordonen utvecklades på 1700 talet i Storbritannien. Ångloket utvecklades med hjälp av ångmaskinen. Ångloken används inte så flitigt i industriländerna, det är däremot vanligare i utvecklingsländerna.

Flying Scotsman från England, Doncaster är fortfarande i drift. Loket byggdes 1923. Detta lok skrevs in i järnvägshistorien, då det 158 ton tunga loket 1934 blev det första någonsin att köra fortare än 161 km/h. (Bild på Flying scotsman)

Det finns rätt så många järnvägsmuseum i Sverige! B.l.a i Nässjö och Gävle.

Gävles järnvägsmuseum:

http://www.trafikverket.se/Museer/Sveriges-Jarnvagsmuseum-Gavle/

Nässjös järnvägsmuseum:

http://www.lokstallet.se/


Tack vare att ångloket har uppfunnits har det sedan kunnat utvecklas och gjort vardagen smidigare för oss.



Här kan man se hur ett ånglok ser ut:

http://www.youtube.com/watch?v=1pWd8U6E0P4&feature=related

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0